Forum www.ulow09b.fora.pl Strona Główna www.ulow09b.fora.pl
ulo
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

matura

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.ulow09b.fora.pl Strona Główna -> j. polski
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Elżbieta Kaczyńska
Administrator



Dołączył: 09 Wrz 2010
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: DĄBROWA GÓRNICZA

PostWysłany: Nie 22:13, 14 Lis 2010    Temat postu: matura

Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
2
Część I – rozumienie czytanego tekstu
Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj zadania umieszczone pod nim. Odpowiadaj
tylko na podstawie tekstu i tylko własnymi słowami – chyba że w zadaniu polecono inaczej.
Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszona/y. W zadaniach zamkniętych wybierz tylko
jedną z zaproponowanych odpowiedzi.
CZAS MISTRZÓW
1. Jest rok 1908. W Londynie trwają IV Igrzyska Olimpijskie. Właśnie kończy się
maraton. Na stadion wbiega pierwszy zawodnik — Włoch Pietri Dorando. Ale oto na oczach
tłumów zaczyna mu brakować sił. Przewraca się... Podnosi... I znowu się przewraca...
Ostatkiem energii stara się dotrzeć do mety. Wydaje się jednak, że nie da rady, choć to tylko
(dla niego aż...) kilka kroków. Publiczność zrywa się z miejsc, nie wytrzymują też sędziowie
zawodów. Kilku z nich podbiega do mdlejącego zawodnika i podtrzymując go, przekraczają
z nim upragnioną granicę... Zwycięstwo! Niestety, emocje wzięły górę nad zdrowym
rozsądkiem. Skutek mógł być tylko jeden: dyskwalifikacja i odebranie złotego medalu.
Rozpacz, tragedia!
2. Igrzyska olimpijskie to nie tylko zawody sportowe, to wydarzenia wielowymiarowe,
uświęcone wielowiekową tradycją, stanowiące swoisty zwornik pomiędzy starożytnością
a współczesnością. Kiedyś okres między nimi stanowił miarę czasu, zwaną „olimpiadą”.
Igrzyska stymulowały i stymulują twórczość artystyczną; to nie tylko starożytne rzeźby
i poematy, ale również współczesne konkursy sztuki. Zwycięstwo olimpijskie wynosiło
i wynosi ponad przeciętność. To wszystko stanowi o niezwykłości igrzysk. W szczególny
sposób przygotowują się też do nich zawodnicy.[…] By poczuć smak olimpijskiego triumfu,
wybitni sportowcy coraz częściej korzystają z wiedzy i pomocy psychologicznej. […]
3. Aby zwyciężyć w igrzyskach olimpijskich, zawodnik musi być idealnie przygotowany
fizycznie i psychicznie. Jednak nie osiągnie takiego stanu bez właściwej motywacji, która
oddziałuje na wszystko, co ma wpływ na jego wyniki: formę fizyczną, trening techniczny
i taktyczny, formę psychiczną, a nawet styl życia, łącznie ze snem, dietą i relacjami z ludźmi.
Motywacja „olimpijska” musi być długotrwała, gdyż o wygranej w igrzyskach decyduje to,
co dzieje się w dniach, miesiącach i latach je poprzedzających. Pojawia się tu pytanie
fundamentalne: jakie są jej źródła — wewnętrzne czy zewnętrzne?
4. Każdy z nas przechodzi przez trzy stadia rozwoju motywacji osiągnięć. Pierwsze jest
charakterystyczne dla małego dziecka, które pochłonięte doskonaleniem jakiejś czynności
(np. nauką jazdy na rowerze), zupełnie nie zwraca uwagi, że jego rówieśnik robi to o wiele
lepiej, lecz skupia się na samodoskonaleniu i fascynuje nim. Tym typem motywacji kierują
się też w pewnych okresach prawdziwi mistrzowie sportu.
5. Przykładem drugiego typu motywacji — rywalizacji i porównywania — może być
historia opowiedziana mi przez jednego z amerykańskich psychologów sportu. Otóż
w znanym ośrodku przygotowań olimpijskich trener pływania zorganizował
„niespodziewanie” wyścig, w którym wzięli udział utytułowani zawodnicy. Walczyli
niezwykle zażarcie, chociaż wiedzieli, że to tylko zabawa, a na zwycięzcę nie czeka żadna
cenna nagroda. Kiedy triumfator uniósł rękę w geście zwycięstwa, trener dał mu z uśmiechem
małego misia z żelu, którego tamten najpierw pokazał rywalom, a później zjadł. Zapytany,
dlaczego znani mistrzowie tak zaciekle walczyli o zwykłego misia, trener filozoficznie
odparł: „Ponieważ ów miś miał smak zwycięstwa”.
6. Z kolei trzeci typ motywacji — syntetycznej — dobrze ilustruje opowieść Roberta
Korzeniowskiego z filmu Roberta Wichrowskiego Łzy mistrzów. Nasz mistrz w Sydney
(olimpiada w 2000 roku) w chodzie na 20 km wszedł na metę jako drugi i dopiero w szatni
dowiedział się, że zwycięzca został zdyskwalifikowany i to on jest mistrzem olimpijskim.
W filmie opowiada: „Na dwudziestkę chciałem pokazać, że dystans jest mi dostępny, ale nie
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
3
wszedłem na stadion jako pierwszy, niestety! Nie miałem rundy honorowej. To trzeba zrobić
na pięćdziesiątkę. Tu stadion będzie mój!”
7. Na zawodnika, który znalazł się w wiosce olimpijskiej pierwszy raz, czeka wiele
niespodzianek. Przede wszystkim jej atmosfera, którą tworzy mieszkanie niemal pod jednym
dachem z gwiazdami sportu z całego świata. Specyficznym miejscem jest stołówka
olimpijska, z bardzo urozmaiconym menu, także typu fast food. Niektórzy ulegają pokusie
i zapominają o rygorach sportowej diety, tracąc swoją szansę przy talerzu. Warunki, w jakich
rozgrywane są igrzyska, mogą zaburzyć starannie wypracowany przez każdego zawodnika
rytuał koncentracji i spowodować porażkę.
8. Warto tu wspomnieć, że wyróżnia się dwa style koncentracji: wewnętrzny
i zewnętrzny. Zawodnicy mający wewnętrzny styl koncentracji muszą przez dłuższy czas
utrzymywać zawężoną uwagę i myśleć tylko o swojej dyscyplinie. Zewnętrzne czynniki mogą
łatwo przeszkodzić im w koncentracji. Jeżeli na przykład przed zawodami rozmawiają
na tematy niezwiązane z nimi, mogą mieć problem z ponownym skupieniem się na swoim
starcie. Z kolei sportowcy o zewnętrznym typie koncentracji zaczynają się skupiać
na zawodach krótko przed ich rozpoczęciem. W pozostałym czasie zajmują się innymi
rzeczami, ponieważ gdy zbyt dużo myślą o zbliżającym się starcie, mają tendencję
do myślenia negatywnego i krytycznego. Może ono u nich spowodować utratę zaufania
do siebie i zbyt duże pobudzenie.[…]
9. W osiągnięciu sukcesów na najważniejszych zawodach może zawodnikom poważnie
przeszkodzić lęk poznawczy: „Co będzie, gdy mi się nie uda?”, „Co powiedzą, napiszą
o mnie?”, „Jak potraktują mnie kibice?”. Nie tylko prowadzi on do nadmiernego pobudzenia
i utraty koncentracji, ale może wywołać tzw. efekt katastrofy (podwójny falstart, niezaliczenie
pierwszej wysokości itd.). Podczas olimpiady w Atlancie Chińczyk Wang zdecydowanie
prowadził w finale strzelania z pistoletu sportowego. Do zdobycia złotego medalu wystarczał
mu przeciętny strzał w ostatniej rundzie. Ale Wang chciał oddać najlepszy strzał, na jaki go
było stać — uważał zapewne, że każdy inny kibice uznają za porażkę. Czas uciekał, a on
wciąż mierzył. W końcu strzelił, ale wyjątkowo kiepsko, i uświadomiwszy sobie, że przegrał
złoty medal — zemdlał.
10. Obserwując triumf mistrza olimpijskiego, trzeba pamiętać, że na ten moment pracował
nie tylko on, ale także sztab ludzi, którzy wspomagali go swoją wiedzą i umiejętnościami.
W czasie samych igrzysk takie wsparcie jest często bardzo potrzebne. Przybiera ono formę
tzw. szybkiego doradztwa, ponieważ pojawiające się problemy (myśli, obawy, kłopoty ze
sprzętem, złe warunki treningu itd.) zazwyczaj wymagają natychmiastowych rozwiązań. Przy
jego stosowaniu należy przestrzegać kilku zasad: jasno i spokojnie zdefiniować problem,
dokonać weryfikacji możliwych rozwiązań, opracować szczegółowy plan działań. […]
Niekiedy to wsparcie ma nietypowy charakter. Renata Mauer-Różańska (dwukrotna mistrzyni
olimpijska) tak mówi o nieudanym starcie w pierwszej konkurencji na igrzyskach w Sydney:
„Padłam, przygnieciona tym ciężarem. Ale zdołałam odrzucić złe myśli, stres, przygnębienie.
Wiele osób mi w tym pomogło, między innymi mąż Paweł, mówiąc, że on i córeczka Natalka
czekają na mnie bez względu na to, co wydarzy się w Sydney. I wtedy zrozumiałam, że to
tylko sport. I są jeszcze ważniejsze sprawy w życiu. Postanowiłam jednak walczyć do końca
i udowodnić, że jestem w czołówce”. Efektem takiej postawy była pełna mobilizacja,
koncentracja na zadaniu z wykorzystaniem opanowanych wcześniej technik
psychoregulacyjnych i zdobycie w porywającym stylu olimpijskiego złota.
11. Ukoronowaniem mistrzowskiego przygotowania do startu w olimpiadzie jest pełna
kontrola emocjonalna. Popularne określenie „olimpijski spokój” oznacza głęboką
koncentrację mistrzów, dzięki której uzyskują wspaniałe wyniki. W psychologii stan ten
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
4
nazywany jest flow1 (przepływ). To stan, w którym człowiek jest całkowicie pochłonięty
wykonywaną czynnością. Zawodnicy osiągający najlepsze rezultaty odczuwają wewnętrzny
spokój, mają poczucie kontroli nad tym, co umysłowe i fizyczne. Koncentrują się
na teraźniejszości, nie uciekając do przeszłości ani nie wybiegając w przyszłość.
Równocześnie, pomimo wspomnianego poczucia kontroli, rzeczy dzieją się niejako same,
automatycznie. Zdarza się, że zawodnik osiąga flow przypadkowo i niespodziewanie zostaje
mistrzem olimpijskim. Sztuką jest jednak wielokrotne osiąganie takiego stanu, zwłaszcza
w najważniejszych zawodach (w zdumiewającym stopniu posiadł tę umiejętność Adam
Małysz). Wymaga to dużych umiejętności i starannego przygotowania psychologicznego.
12. Zatem obserwując olimpijskie zmagania, pamiętajmy, że człowiek jest jednością
psychosomatyczną, a grecka kalokagatia (ideał etyczny łączący doskonałość duchową
i cielesną) na szczęście nie straciła na aktualności.
Jan Blecharz, Charaktery 2004, nr 7
Zadanie 1. (3 pkt)
Dzięki jakim środkom stylistyczno-językowym zastosowanym w akapicie 1. autor uzyskał
ekspresję wypowiedzi. Wypisz trzy i nazwij je.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 2. (1 pkt)
Dlaczego igrzyska olimpijskie można nazwać „wydarzeniem wielowymiarowym”?
Na podstawie akapitu 2. sformułuj trzy argumenty.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 3. (1 pkt)
Jakie znaczenie miało w starożytnej Grecji słowo „olimpiada”?
......................................................................................................................................................
Zadanie 4. (2 pkt)
Dlaczego pytanie o świadomość (określenie) źródeł motywacji olimpijskiej autor uważa
za fundamentalne?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
1 flow (ang.) – przepływ
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
5
Zadanie 5. (2 pkt)
W akapicie 5. dwukrotnie występuje cudzysłów. Określ dwie jego funkcje w tekście.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 6. (1 pkt)
Na czym polega związek treści akapitów 4. – 6.?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 7. (2 pkt)
Na podstawie całego tekstu wyjaśnij, co składa się na „rytuał koncentracji”. Wymień dwa
jego elementy.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 8. (1 pkt)
Czego dotyczy różnica między wewnętrznym i zewnętrznym stylem koncentracji. (akapit Cool
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 9. (1 pkt)
Na podstawie akapitu 9. napisz, co przeszkodziło chińskiemu zawodnikowi podczas
olimpiady w Atlancie w zdobyciu złotego medalu w strzelaniu z pistoletu sportowego.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 10. (1 pkt)
Wymień trzy korzyści wynikające z uświadomienia sobie przez Renatę Mauer – Różańską
faktu, że jej start na igrzyskach w Sydney „to tylko sport”.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
6
Zadanie 11. (1 pkt)
Wymień trzy cechy charakterystyczne dla stanu flow.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 12. (1 pkt)
Wyjaśnij, jaki związek istnieje między stanami flow i kalokagatia.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 13. (2 pkt)
Na podstawie całego tekstu sformułuj dwa argumenty dowodzące, że człowiek jest jednością
psychosomatyczną.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 14. (1 pkt)
Autor w swoim artykule przede wszystkim
A. popularyzuje, wywodzącą się z czasów starożytnych, ideę olimpiady.
B. przygotowuje czytelników do świadomego odbioru igrzysk olimpijskich.
C. ukazuje rolę wiedzy psychologicznej w przygotowaniu zawodnika do igrzysk.
D. przekazuje swą fascynację olimpiadą jako zjawiskiem o wyjątkowym znaczeniu.
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
7
Część II – pisanie tekstu własnego w związku z tekstem literackim zamieszczonym
w arkuszu. Wybierz temat i napisz wypracowanie nie krótsze niż dwie strony
(około 250 słów).
Temat 1. Dwie postawy człowieka wobec Boga i Jego dzieła.
Porównaj pieśń Jana Kochanowskiego Czego chcesz od nas, Panie... i Hymn
Juliusza Słowackiego. Zwróć uwagę na nastrój obydwu utworów.
Jan Kochanowski Pieśń XXV (Czego chcesz od nas, Panie…)
Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?
Czego za dobrodziejstwa, którym nie masz miary?
Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie,
I w otchłaniach, i w morzu, na ziemi, na niebie.
Złota też, wiem, nie pragniesz, bo to wszytko Twoje,
Cokolwiek na tym świecie człowiek mieni2 swoje.
Wdzięcznym Cię tedy sercem, Panie, wyznawamy,
Bo nad to przystojniejszej ofiary nie mamy.
Tyś Pan wszytkiego świata, Tyś niebo zbudował
I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował;
Tyś fundament założył nieobeszłej ziemi
I przykryłeś jej nagość zioły rozlicznemi.
Za twoim rozkazaniem w brzegach morze stoi,
A zamierzonych granic przeskoczyć się boi;
Rzeki wód nieprzebranych wielką hojność mają.
Biały dzień a noc ciemna swoje czasy znają.
Tobie k’woli rozliczne kwiatki Wiosna rodzi,
Tobie k’woli w kłosianym wieńcu Lato chodzi.
Wino Jesień i jabłka rozmaite dawa,
Potym do gotowego gnuśna Zima wstawa.
Z Twej łaski rosa na mdłe3 zioła padnie,
A zagorzałe4 zboża deszcz ożywia snadnie5;
Z Twoich rąk wszelkie źwierzę patrza swej żywności,
A Ty każdego żywisz z Twej szczodrobliwości.
Bądź na wieki pochwalon, nieśmiertelny Panie!
Twoja łaska, Twa dobroć nigdy nie ustanie.
Chowaj nas, póki raczysz, na tej niskiej ziemi;
Jedno zawżdy niech będziem pod skrzydłami Twemi!
Jan Kochanowski, Pieśń XXV, [w:] Antologia polskiej poezji renesansowej, Warszawa 1984.
2 mienić – głosić, twierdzić
3 mdłe – słabe, wątłe
4 zagorzałe – spalone słońcem
5 snadnie – łatwo
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
8
Juliusz Słowacki Hymn
Smutno mi, Boże! – Dla mnie na zachodzie
Rozlałeś tęczę blasków promienistą;
Przede mną gasisz w lazurowej wodzie
Gwiazdę ognistą…
Choć mi tak niebo ty złocisz i morze,
Smutno mi, Boże!
Jak puste kłosy z podniesioną głową
Stoję rozkoszy próżen i dosytu…
Dla obcych ludzi mam twarz jednakową,
Ciszę błękitu.
Ale przed Tobą głąb serca otworzę,
Smutno mi, Boże!
Jako na matki odejście się żali
Mała dziecina, tak ja płaczu bliski,
Patrząc na słońce, co mi rzuca z fali
Ostatnie błyski…
Choć wiem, że jutro błyśnie nowe zorze,
Smutno mi, Boże!
Dzisiaj na wielkim morzu obłąkany,
Sto mil od brzegu i sto mil przed brzegiem,
Widziałem lotne w powietrzu bociany
Długim szeregiem.
Żem je znał kiedyś na polskim ugorze,
Smutno mi, Boże!
Żem często dumał nad mogiłą ludzi,
Żem prawie nie znał rodzinnego domu,
Żem był jak pielgrzym, co się w drodze trudzi
Przy blaskach gromu,
Że nie wiem, gdzie się w mogiłę położę,
Smutno mi, Boże!
Ty będziesz widział moje białe kości
W straż nie oddane kolumnowym czołom;
Alem jest jako człowiek, co zazdrości
Mogił popiołom…
Więc, że mieć będę niespokojne łoże,
Smutno mi, Boże!
Kazano w kraju niewinnej dziecinie
Modlić się za mnie co dzień… a ja przecie
Wiem, że mój okręt nie do kraju płynie,
Płynąc po świecie…
Więc, że modlitwa dziecka nic nie może,
Smutno mi, Boże!
Na tęczę blasków, którą tak ogromnie
Anieli Twoi w niebie rozpostarli,
Nowi gdzieś ludzie w sto lat będą po mnie
Patrzący – marli.
Nim się przed moją nicością ukorzę,
Smutno mi, Boże!
Pisałem o zachodzie słońca na morzu przed Aleksandrią [19 października 1836]
Juliusz Słowacki, Hymn, [w] Dzieła wybrane, Wrocław 1984.
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
9
Temat 2. Fabryki, huty, kopalnie w oczach Stefana Żeromskiego – nowoczesność i postęp
czy piekło dla pracujących tam ludzi? Odpowiedz na pytanie, analizując
załączone fragmenty Ludzi bezdomnych oraz wykorzystując znajomość całości
powieści. Zwróć szczególną uwagę na opisy maszyn i pracujących robotników.
Rano przed ósmą Judym zdążał piechotą na dworzec kolejowy. Był to jeden z pierwszych
dni września. Jeszcze słońce pieściło się z ziemią i posępne, czarne domy obłóczyły na się
szaty jego świetliste. [...]
Na dworcu spotkał już kilka osób, które go uchyleniem kapelusza witały. To jeszcze
bardziej odbierało mu pewność siebie.
W dali rozległ się sygnał zwiastujący pociąg i wkrótce, jak barwne dzwona węża6, długie
ciało zaczęło się przeginać w zwrotnicach. W jednym z okien doktor zobaczył Joasię. Była
ubrana w skromny kapelusik podróżny. Miała szarą suknię. [...]
Szli szeroką ulicą, po bruku uwalanym w błocie, mówiąc o rzeczach obojętnych. Panna
Joasia zmuszona była dbać o swą suknię.
Kiedy niekiedy podnosiła oczy pełne blasku i wówczas odrobina żalu za tak sztywne
przyjęcie ukazywała się na jej czystej twarzy.
Judym dostrzegł i to także.
– Będzie pan łaskaw pokazać mi fabryki tutejsze? – spytała z odrobiną zalotności.
– Z wielką chęcią... Właśnie idziemy... [...]
Weszli w podwórze fabryczne.
Otoczyła ich puszcza machin i warsztatów.
Tu hale otwarte, w których wiły się złote węże drutu, gdzie indziej zionęły ogniem jamy
pieców martenowskich, dalej jęczały młoty parowe bijące w belki białej stali.
Kupy węgla, szmelcu, stosy szyn [...] zagradzały im drogę. Judym miał już wyrobione
pozwolenie zwiedzenia wszystkich robót, a nawet delegowanego specjalistę technika, który
miał go, wraz z „kuzynką”, oprowadzić. Technik nawinął się wkrótce, bardziej zapewne
usposobiony do oprowadzania „kuzynki”, choćby też w towarzystwie lekarza, niż
do ślęczenia nad jakimś rysunkiem w kantorze.
Poszli tedy we troje. [...] Weszli po schodach na wielki piec.
Widzieli kaskadę ochładzającą mur rozpalony, trąbę, która prowadzi do jego wnętrza upalne
powietrze i która zdaje się oddychać jak aorta.
Joasia nie mogła się dosyć napatrzeć cienkiej smudze szlaki7 tryskającej jak krew z górnego
otworu. Właśnie przy nich przebito piec i ognista rzeka wylała się na ziemię. Cudne iskry
strzelały z tego złotego strumienia. Fale jego posłusznie płynęły do łożysk swoich, które im
długimi drągami otwierali czarni ludzie w siatkach na twarzy. Łuna stała jeszcze nad tą
sadzawką ognistą, gdy ją opuścić musieli dążąc gdzie indziej.
Wprowadzono ich do sali maszyn pompujących gorący wicher. Olbrzymie koła o kilkunastu
metrach średnicy, do połowy zanurzone w ziemię, toczyły się w swych miejscach bez
szelestu, w jakimś milczeniu i chwale. W cylindrach, błyszczących jak lustra, coś nieustannie
cmokało, jakby wielka gęba niechlujnego potwora chłeptała napój. Z innego miejsca wyrywał
się dźwięk nie istniejący.
Był to krótki, urwany śmiech szatana. Serce Joasi było strwożone. Czuła, że ten głos do niej
się stosuje, że radosne marzenia o szczęściu, jej cichą miłość zobaczył. Spojrzała na Judyma
szukając w jego oczach zaprzeczenia, ale ta twarz droga była martwa...
6 jak barwne dzwona węża – jak kolorowe ciało węża
7 szlaka – produkt odpadowy w procesach hutniczych
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
10
Obejrzeli piece martenowskie8, które wytwarzają stal odlewaną w kubłach na belki. Te
„kolby” wędrują stamtąd do walcowni, gdzie znowu w czeluść pieca wrzucone zostaną i do
białości się rozpalą.
W wielkich halach wyłożonych żelaznymi płytami wszystkie wrota stały otworem.
Przeciągi rwały wzdłuż i w poprzek, ochładzając czoła, plecy i ręce, które pali białe żelazo.
Nie istnieją tam płuca chore, nie ma nerwów. Kto chory, ten umiera. Jak ognista kula, pędzi
na ręcznym wózku przez halę biała belka. Nie widać ludzi, którzy ją dźwigają. Pada na ruszt,
który się z posadzki wydobywa. Jest on jak plecy o kilkunastu metrach długości, wyginające
się zupełnie wzorem kręgosłupa i niby z kręgów złożone z kół wydłużonych.
Czterej olbrzymi czarni ludzie z jednej i czterej z drugiej strony walców, w siatkach
na twarzy, dzierżąc w ręku długie obcęgi, ujmują belkę w swą władzę. Pchną ją mocno
między szeroko rozdziawione walce dolne. Jak bryła masła stal się między nią wślizguje. Po
tamtej stronie czeka na nią ruszt, który się z ziemi wysunął. Czyny ludzi są płynne, rytmiczne,
prawie jak taniec. [...]
Tuż obok latają po ziemi węże stalowe.
Biały ucinek9 sztaby płonącej, wprowadzony w ciasny otwór, wybiega co chwila
w przestrzeń, zmierzając do coraz węższych kryjówek. Tam stoją młodzi ludzie z krótkimi
szczypcami, którzy chwytają pysk węża, gdy się wysuwa, i niosą go swobodnie na salę.
Dopiero gdy ogon stukać zacznie po ziemi, kierują go do innej szczeliny. Drut pędzi z szaloną
szybkością. Ogon, ginąc w otworze, trzepie się na prawo i lewo jak żywy...
Ogłuszający huk...
Belka stalowa spada na kowadło.
Nieruchomy młot parowy zlatuje na nią jak piorun, razem prostym niby uderzenie pięści.
Zgnieciona kolba przybiera formę płaskiego kręgu. Wtedy w środek jego stawiają przyrząd,
który ma wybić otwór, doskonale okrągły. Młot spada raz za razem ze wściekłą siłą. Dzwoni
potężnym językiem, który odbija się w halach, w powietrzu, w ziemi... Z hukiem rozlega się
lwi ryk żelaza... Stęka w nim gniew kopalni zwyciężonej przez silne ramię człowiecze. Krąg
z wybitym otworem jest kołem lokomotywy. [...]
Nim stanie na szynach, walczy z ujarzmicielem10. Wyżera mu oczy, a twarz zalewa potem;
płomieniami, którym je poddał, napełnia jego płuca i serce, na ostre przeciągi wystawione.
Szarpie mu nerwy w tej samej minucie, gdy młot parowy szarpie i rozbija jego cząsteczki...
[...]
Słychać było suchy szczęk żelaza o żelazo... Joasia doznała wrażenia, że to jest śpiew.
Po wielkim huku organów w jakiejś katedrze daje się słyszeć śpiew, śpiew z tłumu,
bojaźliwy, strwożony... Stygnące koło poszło dalej w swą drogę.
Judym nachylił się do swej towarzyszki i zapytał:
– Czy widzi pani dobrze pracę tych ludzi?
– Widzę... – rzekła głosem zdumionym.
– Tak, tak... niech się pani dobrze im przyjrzy.
Nie mówili nic więcej ani w halach, ani na ogromnych dziedzińcach zawalonych istnymi
górami miału, gruzów, piasku. Wiatr porywał i nosił z miejsca na miejsce pyły i dziwne jakieś
rdze lotne.
Gdy pożegnali uprzejmego mentora11, minęli wrota fabryki i gdy jej mury daleko zostały,
szli za miasto.
Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni, Warszawa 1956.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.ulow09b.fora.pl Strona Główna -> j. polski Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin